.

Selasa, 9 Oktober 2012

Persoalan : Tidor Ketiika Syeikh Mengajar Di Hadapan dan Bacaan QUnut Ketika Solat Subuh.


salam alaik. erm. nak minta pendapat Ilmiah menurut pandangan ulama` daripada ustaz dan ustazah dari Usrah Syariah , mengenai :

1. tidor ketika syeikh mengajar di hadapan.2. Solat subuh tanpa qunut
** (Mungkin boleh beri pendpt dari 4 mazhab dan Jumhur `ulama?)**

1) xda adab, kita perlu menghormati guru yg mengajar, sedangkan dalam surah mujadalah allah dah pesan jika kita nak keluar dari majlis ilmu sekalipun perlu minta izin, bagi menghormati guru dan menjaga adab, apatah lagi tido~

2) qunut dalam solat subuh tidak disyariatkan, kecuali ketika dalam kita kena musibah. rasulullah melakukan qunut ketika baginda berada dalam kesulitan, dan baginda qunut dalam setiap waktu....Ulama hanafi, hanbali, ibnu mubarak tsauri berpendapat tidak ada pengkhususan qunut dlm solat subuh bedasarkan hadis dr Abu Malik Al-asyjai : ayahku pernah solat menjadi makmum rasulullah, ketika itu ia berumur 16 tahun, beliau juga menjadi makmum abu bakar umar dan uthman. aku bertanya apakah mereka semua membaca qunut? tidak anakku" (hr ahmad, nasai, ibnu majah dan tarmizi)

ulama syafie: qunut adalah sunnah bedasarkan hadis, riwayat jamaah kecuali tirmidzi: dr ibnu sirrin bahawa anas bin malik pernah ditanya, adakah nabi membaca qunut ketika solat subuh? anas menjawab ia..Hadis yg lain juga dr anas menyatakan nabi tidak meninggalkan qunut sehingga baginda wafat (hr Ahmad, daruquthni, baihaqi, hakim)

Jumhur: tidak disyariatkan qunut, kerana: dalam hadis pertama hujjah mazhab syafie, ialah hadis yg nabi berqunut ketika dalam kesusahan, ini diterangkan dalam kitab shahih bukhari dan muslim. dan dalam hadis kedua pulak ada perawi yg lemah iaitu Abu ja'fat Ar-razi. dan jumhur berpendapat hadis ini tidak blh diterima kerana jika nabi tidak pernah meninggalkan qunut dalam subuh sehingga baginda wafat, mengapa abu bakar, umar, dan uthman tidak melakukamnnya..

dalam hadis yg lain: Rasulullah melakukan doa qunut selama sebulan berturut-turut dalam kesemua lima waktu solat pada rakaat terakhir, baginda berdoa untuk menghancurkan musuh2 islam (hr abu daud dan ahma)

Tetapi sheikh Sayyid Sabiq dalam kitab fiqh sunnah menerangkan qunut ni hanyalah masalah khilafiyyah, masalh kecil yg tidak memerlukan kepada perdebatan yg panjang, setiap hujjah mempunyai dalil, dan sebaik baik petunjuk ialah Rasulullah~

Wallahualam~
**respon dari akh Zubair Arif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan