.

Sabtu, 26 Januari 2013

~Kelebihan Air Zam-zam~


AIR ZAM ZAM


Jabir r.a. berkata, daku dengar dari Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Zam-zam adalah penghasil bagi segala tujuan apakala ianya diminum untuk itu"

Hadis yang lain menyatakan:

"Jikalau kamu meminumnya untuk menghilangkan dahaga, ia akan terhasil demikian dan jikalau kamu meminumnya untuk memenuhkan perut sebagai ganti makanan, ia akan terhasil demikian dan jikalau kamu meminumnya untuk menyembuhkan daripada beberapa penyakit ia akan terhasil demikian. Ini adalah khidmat daripada Jibrail a.s dan ianya adalah cara Ismail a.s"

Maksud daripada Khidmat daripada Jibril a.s. ialah iaitu melalui usaha giat daripada Jibrail a.s. maka perigi itu dibuka. Kisahnya sudah diketahui. Sufiyan bin Uyayna rahmatullah alaihi adalah seorang ahli Hadith yang masyhur. Satu ketika seorang datang menziarahinya dengan berkata: "Adakah tuan percaya bahawa sabdaan Rasulullah s.a.w. yang berikut ini ialah sebuah Hadith yang benar riwayatnya:

"Zam-zam adalah penghasil bagi segala tujuan apakala ianya diminum untuk itu."

Sufiyan rahmatullah alaihi menjawab "Ya, ianya benar". Orang itu menjawab: "Baiklah, saya telah meminum zam-zam untuk tujuan demikian bahawa tuan hendaklah membacakan pada saya dua ratus Hadith". Sufiyan rahmatullah alaihi orang itu duduk dan membacakan dua ratus Hadith dan juga berkata: "Umar r.a pernah berkata ketika meminum zam-zam: "Ya Allah, daku meminumnya sekarang dengan niat menghilangkan dahaga di Hari Qiamat"

Sekali Rasulullah s.a.w menyuruh Ibn Abbas r.a. membawakan zam-zam. Ibn Abbas ra.a menjawab bahawa terdapat air yang bersih di dalam rumah, yang mana beliau fikir adalah lebih baik diberikan kerana air yang ini (zam-zam) telah disentuh oleh banyak tangan. Rasulullah s.a.w menjawab : "Tidak, berikan kepadaku yang mana diminum oleh semua orang." Ibn Abbas r.a. membawa air tersebut dan Rasulullah s.a.w meminumnya, dan menuang di atas matanya, kemudian dia meminumnya untuk kali keduanya dan sekali lagi menuangkan ke atas dirinya." Rasulullah s.a.w juga bersabda:

"Diantara kita orang-orang beriman dan orang-orang munafik ialah dengan perbezaan yang ini iaitu kita dapat meminum (mengisi) dengan sebanyak-banyaknya dengan zam-zam sedangkan mereka hanya dapat minum sedikit."

Sebuah Hadith yang lain menyatakan: "Satu ketika Rasulullah s.a.w. memerintahkan bahawa sebuah baldi diisikan dengan zam-zam. Baldi tersebut telah diletakkan di tepi perigi. Rasulullah s.a.w mengambil baldi itu dan berkata: "Bismillah" dan meminumnya dengan masa yang agak lama. Kemudian Baginda menjauhkan baldi itu daripada mulutnya dan berkata: "Alhamdulillah." Kemudian Baginda sekali lagi berkata "Bismillah," dan meminumnya untuk beberapa lamanya yang pada akhirnya Baginda bersabda:

"Perbezaan antara orang-orang Munafiq dengan kita ialah mereka tidak dapat minum zam-zam dengan banyaknya." 

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Dirikan solat di tempat-tempat solat orang yang taqwa dan saleh dan minumlah air-air mereka."

Para sahabat bertanya: "Ya Rasulullah s.a.w. apakah dia tempat-tempat solat orang-orang yang soleh?" Rasulullah s.a.w menjawab: "Dibawah Mezabur-Rahmah." Kemudian para sahabat bertanya: "Dan apakah pula ya Rasulullah s.a.w. air orang-orang yang saleh?"

Rasulullah s.a.w. menjawab: "Zam-zam."  Aisyah r.a. pernah membawa Zam-zam bersama-samanya daripada Mekah dan meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w sendiri pernah membawa Zam-zam bersama-samanya. Menurut Hadith tersebut Rasulullah s.a.w. pernah membawa zam-zam bersama-samanya dan digunakan untuk memercikkannya ke atas
orang-orang yang sakit dan pada masa tahneek Hassan dan Hussin r.a . Baginda
memberi mereka minum. [Tahneek bermaksud memasukkan sesuatu ke dalam mulut bayi pertama kalinya selepas kelahirannya]

Kelebihan Zam-zam ini dapat diceritakan sebagaimana semasa Mikraj, Jibrail a.s. membawa daripada syurga sebuah mangkuk emas dan datang bersama-sama Buraq daripada syurga. Tetapi untuk mencuci hati para-para Nabi dia menggunakan zam-zam daripada Mekah, sedangkan dia begitu banyak sekali membawa benda-benda daripada syurga, kalau dia mahu boleh sahaja dia membawa air daripada Syurga.  Ibn Abbas r.a. meriwayatkan bahawa apabila Rasulullah s.a.w meminum Zam-zam, Baginda membaca doa yang berikut ini:

"Ya Allah, kurniailah daku dengan ilmu yang bermanafaat, rezeki yang banyak dan sembuhkan daripada segala penyakit"


[Dipetik dari buku 'Fadhilat Haji' ditulis oleh Shaikhul hadith Maulana
Muhammad Zakariyya ]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan