.

Khamis, 14 Mac 2013

~Hati Seorang Pejuang~



Muhammad Pernah ditanya suatu ketika dahulu.

"Enta ni akhi, ana tengok boleh kata 24 jam dekat meja study. kadang-kadang kitab itu terbiar dihampar isinya tapi minda beterbangan diluar tingkap sana. Enta ada masalah ka akhi?"

"Ya Habibi sahabatku. . . Hari ini Allah pilih ana berada di Bumi Syam ini. Allah beri kesempatan buat ana. kalau enta tahu macam mana sejarah ana boleh sampai ke sini ana yakin enta tidak akan tanya seperti ini."

"Ya Allah. . . Akhi, ana minta maaf. Ana cuma kasihan melihat diri enta. semakin hari semakin jelas tulang rusukmu itu akhi. . . matamu itu akhi dah cengkung dan merah kemerahan sudah. . . ana tak nak sahabat ana menimpa musibah atau penyakit. berpada-padalah akhi. kasihan diri enta sama. dia perlukan rehat jugak."

"Akhi yang ana kasihi, Ana adalah harapan Mak Ayah ana. orang-orang kampung. sahabat-sahabat ana. dan lebih khusus lagi UMAT ISLAM di Malaysia sana. Semua meletakkan 1001 harapan yang tinggi untuk ana dan Mahasiswa timur tengah macam kita ni akhi. Ana takut dan ana takmau pulangnya ana dari Bumi Syam ini dengan bekalan kosong. Umat Islam di negara kita sangat perlukan kita. masalah mereka makin meruncing akhi. Apa ana nak jawab bila Allah soal di akhirat kelak mengenai usaha ana untuk selesaikan masalah umat. Ana takut ana tidak mampu menjawabnya akhi. malah ana lebih malu kerna yang bertanya itu ialah Pencipta Isi Seluruh Alam ini. Biarlah segala apa yang ana lakukan ini, membawa manfaat untuk Umat Islam khususnya."

Perbualan itu terhenti begitu sahaja. . . Muhammad terus membiarkan mindanya beterbangan bersama bintang-bintang di angkasa itu. lirikan manja matanya terus tepat pada bulan Purnama itu menerusi tingkap biliknya itu. . .

#Dimanakah aku dan dimanakah Muhammad? Semalam susuk tubuhnya jelas kelihatan tapi hari ini bayangnya sahaja yang tinggal. Apakah esok hari hanya tinggal namanya bersamaku?#

Putera Mu`izz
14-3-2013 01:42
Bumi Syam Menangis 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan