.

Sabtu, 29 Disember 2012

~Kalam Murobbiku Demi Renungan Bersama~



Sampai bila nak duduk bawah "TEMPURUNG" seandainya kita tidak berusaha keluar daripadanya.

BAHASA. Bahasa itu bukan mudah untuk dipelajari. dia tidak akan datang bergolek. Jika Punya Usaha, Usaha, Usaha... Pasti Ia Milik Kita...

Kata Sang Murobbi :
"Belajarlah Hidup Susah Ketika Kamu Masih Menjadi Seorang Pelajar. Jangan Sesekali Belajar Untuk Hidup Mudah. Kerana Golongan Pertama Itu Adalah Orang Yang Sangat Untung dan Menguntungkan Orang, Manakala Golongan Kedua itu Adalah Orang Yang Sangat Merugikan Malah Lebih Merugikan Orang Lain."

Fenomena Masyarakat Kita :
"Ahhh... malas r."
"bukan paham pun. baik aku duk FB di rumah lagi best."
"Kalau aku p pun, aku x faham. dari aku p dengar benda yang x faham, lebih baik aku duduk rumah saja."

Kalam Murobbi:

".....Syeikh, Enta gi Ja Dengar. Biarpun Tidak Faham Walaupun satu Perkara, Tetapi Ingat Syeikh, Kenikmatan Berada Dalam Majlis Ilmu Itu Sangat Manis Dan Terlalu Nikmat Rasanya."

"..... Bahasa Arab Bukan Bahasa Kita. Kalau Tidak Faham Itu, Perkara Biasalah, Yang Penting Usaha....."

"Allah Tidak Menilai Hasil Apa Yang Kita Lakukan Sahaja, Allah Menilai Sejak HAti Kita Berniat "AKU NAK BUAT LA BENDA NI". Sehinggakan kalau kita tidak terbuat perkara itu, Maka DI situ telah punya Ganjaran Buat Kita kerana Punya Niat Demi Membuat Kebaikan."

Kata Sang Murobbi Juga:
"Syeikh, Enta Jangan Ingat Bila Enta Belajar Bahasa, Enta TIdak Perlu Buka Kitab Usuludin, Usul Fiqh , Tasawuf Dan Sebagainya....." Kemudian Sang Murobbi Sambung Menceritakan Pengalaman Beliau Ketika Membuka kitab-kitab Yang Tidak Ada Kaitan Dengan Bahasa Arab dan Syeikh cakap, dia lakukan 2 perkara. 1. Melihat Kepada Ilmu Isi Kandungan Kitab Itu Sendiri. 2. Melihat Kepada Gaya Bahasa Kitab Itu Sendiri Sehingga BELIAU mendapat Idea Dan Gaya Bahasa Kitab Tersebut.

Kalam Sang Murobbi Yang Paling Tidak Dapat Dilupakan :

"Saya Tidak Boleh Ubah Kamu, Melainkan Usaha Kamu Sendiri Untuk Mengubah Diri Kamu...... Kalau Kamu Tidak Kasihankan Diri Kamu, Buat Apa Saya Nak Kasihankan Diri Kamu... Saya Hanya Boleh Bantu Beri Jalan Sahaja, Tetapi Yang Selebihnya Adalah Atas Usaha Kamu." (Masa Form 5)

"Change Your Attitudes!!" (Masa Form 3)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan