.

Selasa, 25 September 2012

Cebisan Ungkapan Buat Bonda Dan Ayahnda Tercinta -Putera Mu`izz-


Terdetik dihati ini,
untuk berkongsi sesuatu dengan semua sahabatku,
hadirnya mereka dalam hidupku,
bagaikan lagu yang mengiringi jogetku.


Mudah mudahan ada sejalur keinsafan untuk kalian dan juga diriku.
Pengalaman sememangnya mengajar kita erti kematangan dalam hidup.
seringkali kita mendengar orang tua-tua berpesan,
katanya hidup ni macam roda,
sekelip mata saja kita akan merasa berada di pusingan yang atas jika sebelumnya kita dibawah ,
dan begitu juga yang diatas,
sekelip mata saja akan berada dibawah jika sebelumnya selesa diatas.


Tertanya aku dalam hati ini,
sudahkah aku menjadi seorang anak yang baik dan soleh?
sudahkah aku berbakti pada Dua orang tuaku?
sudahkah aku gembirakan hati mereka?
dan sudahkah aku membina Mahligai Di Akhirat kelak?


Anak kecil pasti kan dewasa.
yang dewasa akan tua.
Dan kita takkan mampu menongkat dunia selamanya.
sampai masanya matilah kita akhirnya.


Hari ini,
masih bermain difikiranku satu perkara,
Apakah aku sudah menjadi anak yang baik dan soleh?
Andai ditelusuri dalam-dalam,
betapa banyaknya kesalahanku kepada kedua orang tuaku..


Namun betapa Allah Maha Penyayang..
mengajar aku erti rasa bersalah, 
dan hari ini,
sekali lagi aku belajar,
betapa bernilainya kasih kepada ibu bapa
walaupun hanya pada perkara yang remeh... 

*********************************************************

Tinta ini tidak lain tidak bukan hanyalah buat Ayahndaku (Mahayudin Bin Ahmad) dan Bondaku (Tunku Zarita Binti Tunku Mohd. Mokhtar) ... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan